پترونول: بهترین برای برترین ها
صفحه اصلی|اخبار پترونول|دغدغه های غرفه داران نمایشگاه بین المللی نفت ایران

دغدغه های غرفه داران نمایشگاه بین المللی نفت ایران

شنبه, 1396/5/28
نمایشگاه بین المللی نفت و گاز و پتروشیمی

خراسان/ محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران امسال نیز میزبان بیست ودومین نمایشگاه «نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی» است که با حضور ۴ هزار شرکت ازجمله ٨١۶ شرکت خارجی از ٣٧ کشور جهان دایرشده است؛ شرکت های کوچک و بزرگی که به امید بازاریابی یا عرضه آخرین دستاوردها و محصولاتشان به این مکان آمده اند و می خواهند گوش شنوا و چشم بینایی برای بیان دغدغه ها ومشکلاتشان بیابند؛ ازهمین رو به سراغ برخی از آن ها رفتیم وتلاش کردیم تا درگفت وگو با غرفه داران و مدیران این شرکت ها نمای روشن تری از آنچه درپیش زمینه غرفه های رنگارنگ این نمایشگاه می گذرد به مخاطبان ارائه کنیم:

آقای علی سعادت دهقان مدیر کارخانه پترونول

-قیمت تمام شده برای صادرات مناسب نیست
پس از ورود به محوطه نمایشگاه از در جنوبی به سالن شماره ۷ می رسیم که متعلق به غرفه های شرکتهای داخلی است، اواخر این سالن، غرفه شرکت پترونول تولید کننده انواع روغن موتور قرار دارد، می پرسیم آیا نشان تجاری این غرفه از نوع ایرانی است که پاسخ مثبت است، از مدیر کارخانه درباره وضعیت صادرات و تجارت شرکت می پرسیم که می گوید:ما قبلا بیشتر محصولاتمان را به خارج صادر می کردیم ولی الان دو سه سال است که تنها در داخل می فروشیم، البته در صادرات هم مشتریانی وجود دارند ولی به دلیل واقعی نبودن قیمت ارز، دچار مشکل شده ایم و توان صادرات نداریم.
علی سعادت دهقان می گوید: قیمت ارز آن چیزی که باید باشد، نیست و در نتیجه قیمت تمام شده ما با دنیا قابل رقابت نیست. یعنی قیمت ارز یا باید بالاتر باشد یا در ازای واقعی نبودن آن به ما جایزه صادراتی و یارانه اختصاص بدهند یا این که در ازای صادرات به واردات مواد اولیه معافیت عوارض گمرکی و حقوق ورودی بدهند.وی با تاکید براین که تنها راه حل مشکل اقتصادی تولیدکنندگان باز کردن درهای صادرات است؛ می افزاید: مهم ترین عاملی که مشکلات اقتصادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده، واقعی نبودن نرخ ارز است که همان طوری که قیمت تمام شده ما نسبت به دنیا بالا می رود، قیمت ارز نیز باید بالا رود واین نوسان ارز موجب می شود که ما برای صادراتمان توجیه داشته باشیم.

-برخی سختی ها به قوت خود باقی است
مرادیان ،مدیربازرگانی شرکت تامین تجهیز پیشرو پارسیان است که در زمینه تامین تجهیزات برای برخی از طرح های نفت، گاز و پالایشگاهی فعالیت می کند؛ وی با بیان این که این شرکت در زمان تحریم برخی از پروژه های ملی را انجام می داد و بر همین اساس تلاش می شد که تامین کالاها از طریق شرکت های اروپایی انجام بگیرد؛ می افزاید: الان مقداری تحریم سبک تر شده و شرایط بهتر است ولی برخی از سختی ها به قوت خود باقی است. وی توضیح می دهد: بندر مقصد برای یکسری کالاها در ایران است و شرکت های خارجی نیز باید به بخش بازرگانی خودشان اعلام کنند که فلان کالاها به کجا حمل شده است و براین اساس برخی شرکت ها نمی توانند اعلام کنند که کالاهایشان به ایران حمل می شود.
وی دلیل این مسئله را باقی بودن برخی از شرایط تحریم می داند و می گوید: برخی از کالاها مصرف دوگانه(صنعتی -نظامی) دارند و شرکت های خارجی نمی توانند مقصد حمل آن ها را ایران اعلام کنند ولی ما باتوجه به گروه قوی که داریم و از طریق مراوده با شرکت حمل ونقل و شرکتی که در دبی تاسیس کرده ایم خریدمان را انجام می دهیم تا بتوانیم کالایی را که وارداتش وظیفه مان است به مصرف کننده برسانیم.

-تحریم های بانکی کمتراز ۱۰ درصد بهبود یافته است
انصاری، کارشناس شرکت ایتالیایی تکتو بی راکوردی (TECTUBI RACCORDI S.P.A) از شرکت های فعال در بخش خارجی نمایشگاه، معتقد است تحریم های بانکی به اندازه ۱۰ درصد ساده تر شده؛ ولی در واقع تغییر چندانی نکرده است. وی می افزاید: فناوری که قرار بود وارد کشور شود، نشد، تعرفه ها تغییری نکرد و تعامل میان ایران و اروپا نیز تغییر چندانی نداشته است. وی با بیان این که برخی مطالب شعارگونه در فضای تعاملات بین المللی مطرح شد؛ توضیح می دهد: اروپایی ها آمدند و در زدند ولی به در بسته خوردند و رفتند.

-تداوم مانع تراشی آمریکایی ها
مدیر بازرگانی شرکت لهستانی کرایس (KRAIS) نیز در گفت و گو با گزارشگر ما با بیان این که هنوز برخی از مانع تراشی های آمریکایی ها وجود دارد؛ می گوید: هنوز برخی شرکت ها و کشورهایی که با آمریکا در ارتباطند نمی توانند با ما کار کنند و با شرکت های آمریکایی نیز نمی توانیم کار رسمی کنیم.
وی می افزاید: این مشکلات مانع تجارت می شود ولی وضع می تواند خیلی بهتر باشد و این شرایط موجب می شود که برخی از کالاها را از کشورهای دیگر از دست سوم و چهارم تهیه کنیم.
وی می افزاید: البته الان نسبت به قبل این شرکت می تواند با آلمان و دیگر کشورهای اروپایی کار کند ولی اگر شرکتی اروپایی دارای سهام یا شریک آمریکایی باشد؛ امکان کار رسمی با آن شرکت وجود ندارد.

-امید به فروش محصولات چینی
با گشتی درنمایشگاه نفت، می توان دریافت که بسیاری از شرکت های حاضر درسالن های خارجی نمایشگاه متعلق به چین و شرق آسیا هستند، برخی از این شرکت ها به امید فروش محصولاتشان به ایران آمده اند، نمونه آن ها شرکت بی وی ام سی تولید کننده انواع والوهای صنعتی است. متصدی این شرکت با بیان این که چند سال پیش این شرکت در میدان های نفتی یادآوران و آزادگان فعال بوده است؛ به گزارشگر ما می گوید: شرکت ملی نفت ایران برخی از محصولات تولیدی ما را در این میدان های نفتی استفاده کرد و ما به امید فروش این محصولات به ایران آمده ایم و معمولا فروش هم داریم.

-رئیس سازمان گسترش :نمایشگاه نباید محلی برای عرضه کالاهای خارجی شود
منصورمعظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع و معاون پیشین وزیر نفت نیز درباره نمایشگاه نفت امسال در گفت و گو با خراسان می گوید: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته از نظر مساحت و تعداد شرکت های خارجی با استقبال بیشتری مواجه شده است که از دیدگاه من نشان دهنده ارتباط و تعامل بیشتر جمهوری اسلامی ایران با جهان و شناخت واقعیت های منطقی ایران توسط شرکت های خارجی است.
وی با بیان این که نمایشگاه نفت جایگاهی برای بیان توانمندی های داخلی کشور است؛می افزاید: در این نمایشگاه عمدتا شرکت های ایرانی هستند که آخرین تولیداتشان را عرضه کرده اند که نتیجه کار و دانش و تلاش آنان است واز سوی دیگر باید ازدانش فنی شرکت های خارجی حاضر درنمایشگاه استفاده کنیم.وی ادامه می دهد: نباید این نمایشگاه ها به محلی برای عرضه کالاهای خارجی تبدیل شود که در این صورت ما باختیم و ضررکرده ایم، هنر ما به عنوان صنعتگر باید این باشد که از این نمایشگاه ها برای خرید فناوری جهان وبومی سازی یا مهندسی معکوس آن استفاده کنیم. ۴ هزار شرکت ازجمله ٨١۶ شرکت خارجی از ٣٧ کشور جهان در این نمایشگاه حضور دارند.

منبع: سایت آخرین خبر

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn
کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در تلگرام   کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در اینستاگرام   کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در آپارات
Go to Top