پترونول: بهترین برای برترین ها
صفحه اصلی|اخبار پترونول|آیا با تغییر فصل و تغییر دماى هوا باید روغن موتور را عوض کرد؟

آیا با تغییر فصل و تغییر دماى هوا باید روغن موتور را عوض کرد؟

شنبه, 1396/6/11
ضرورت تعویض روغن موتور با تغییر فصل و تغییر دما

روغن موتور هایى که در موتور خودروهای خود استفاده مى کنید با توجه به بهره گیرى از خاصیت ویسکوزیته بودن، کمک مى کند که فشار روغن در موتور به اندازه ى مناسب باشد و باعث بیشترین حفاظت از موتور در شرایط گرمایى زیاد مى شود.در گذشته براى روغن موتور خودروها از اصطلاح وزن استفاده مى کردند تا بتوانند چیزى را که امروزه توسط اصطلاح ویسکوزیته بیان مى کنیم، بیان کنند.

قبل از معرفى روغن موتور سینتیک (روغن موتور سینتیک روغنی است که از ترکیبات شیمیایی یا پولیمراسیون هیدروکربن ها تولید می‌شود نه از تصفیه نفت خام) صاحبان خودروها مجبور به تکیه بر فرمولاسیون روغن هاى فقط با یک ویسکوزیته بودند.روغن ویسکوزیته کمک به کاهش مشکلات مربوط به تفاوت غلظت روغن در سردترین ماه هاى زمستان و گرم ترین ماه هاى تابستان کرد. در گذشته مکانیک ها از روغن هاى سبکتر مانند وزن-١٠ براى هواى سردتر استفاده مى کردند. در ماه هاى گرمتر نیز از روغن هاى با وزن ٣٠ یا ۴٠ استفاده مى کردند.

روغن هاى مولتی ویسکوزیته با قابلیت جریان و روان شدن راحت تر این مشکل را حل کردند. به طورى که زمانى که هوا سرد است رقیق مى شود درحالى که با گرم شدن هوا و افزایش دما غلیظ تر مى شود. این نوع روغن حفاظت یکسانى را در تمام ماه هاى سال براى موتور به ارمغان مى آورد. بنابراین در صورت استفاده از این نوع روغن دارندگان خودرو دیگر احتیاج ندارد که با گرم شدن و سرد شدن هوا روغن موتور را تعویض کنند.

روغن مولی ویسکوزیته چگونه کار مى کند؟

روغن هاى Multiviscosity بهترین روغن براى موتور هستند، چون بهترین حفاظت را از موتور در دماهاى مختلف هوا مى کنند. روغنMultiviscosity داراى یک افزودنى خاص است، که بهبود دهنده ى ویسکوزیته نام دارد. این افزودنى باعث مى شود تا شاخص ویسکوزیته ى روغن با افزایش دما افزایش یابد و این قابلیت کمک مى کند تا روغن ویسکوزیته ى مورد نیاز براى دماهاى بالاتر را بدست بیاورد.

هنگامى که روغن سرد است این بهبود دهنده ى ویسکوزیته وارد عمل نمى شود.توانایى تطابق ویسکوزیته با دماى روغن باعث مى شود تا روغن هاى Multiviscosity نسبت به روغن موتورهاى قدیمى کارآمدتر باشند و دیگر احتیاج نیست که دارندگان خودرو با توجه به تغییر دما در فصل هاى مختلف روغن خودرو را تعویض کنند.

علامت هاى که نشان مى دهند روغن خودرو باید عوض شود.

امروزه روغن موتورها مدت بیشترى کار مى کنند و فرقى نمى کند دماى هوا چه قدر باشد ،از موتور در برابر رسوب گذارى و نشتى محافظت مى کنند.صرف نظر از طول عمر روغن موتور بعد از گذشت مدتى روغن موتور احتیاج به تعویض دارد، در ادامه علائمى که نشان مى دهد براى حفاظت بیشتر از موتور خودرو ،روغن موتور باید تعویض شود آمده است:

١- وقتى که موتور خودرو با صداى بلندتری کار مى کند علامتى است که نشان مى دهد هرچه زودتر باید روغن موتور تعویض شود. مالش قطعات مختلف موتور خودرو به یکدیگر مى تواند باعث ایجاد صداى بیشتر در موتور شود. در این مورد از یک تعمیرکار بخواهید تا روغن موتور را چک کند تا در صورت لزوم آن را تعویض کند یا به آن روغن اضافه کند. در صورت نیاز فیلتر روغن را نیز تعویض بکند.

٢-روشن شدن چراغ Check Engine و همین طور چراغ روغن یکى دیگر از نشانه هاست. این چراغ ها نشان مى دهند مشکلى در موتور یا در روغن موتور وجود دارد. از یک تعمیر کار بخواهید که ابهام زداى کند و سطح روغن موتور را چک کند تا مشکل را بیابد.

٣-زمانى که مکانیک تشخیص داد روغن سیاه به نظر می رسد و انگار داخل آن شن است، این مسئله نشان مى دهد که زمان تعویض روغن موتور است.

۴-زمانى که هوا سرد نیست، خروج دود از اگزوز مى تواند نشان دهنده ى کم بودن سطح روغن موتور باشد. از یک تعمیرکار بخواهید تا سطح روغن را چک کند و در صورت لزوم به آن روغن اضافه کند یا کلاً روغن را عوض کند.

بیشتر تعمیرکاران زمانى که روغن خودرو را عوض مى کنند،برچسبى را در داخل خودرو نصب مى کنند که صاحب خودرو از زمان تعویض دوباره ى روغن موتور مطلع شود.روغن موتور خودروى خود را به موقع عوض کنید تا مطمئن شوید خودرو در بهترین حالت کار مى کند و موتور به کار کردن خود ادامه دهد.استفاده از روغن موتور Multiviscosity باعث مى شود تا دارندگان خودرو مطمئن شوند که بهترین روغن را برای حفاظت بهتر و بیشتر از موتور خودروى خود استفاده کرده اند.

منبع خبر: تی نیوز
آدرس سایت: http://tnews.ir/news/f38293284379.html?sid=17365473#

Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn
کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در تلگرام   کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در اینستاگرام   کانال رسمی شرکت روغن موتور پترونول در آپارات
Go to Top